palette
ارائه مدل انحراف خلاق: رویکرد کیفی
ُسید هادی موسوی نژاد, حجت وحدتی, محمد حکاک, امیرهوشنگ نظرپوری

چکیده

هدف: امروزه انحراف خلاق تنها عاملی است که می­تواند منجر به خلاقیت و نوآوری­های جدید در سازمان­ها گردد. هدف غایی از انجام این پژوهش، ارائه مدل انحراف خلاق به‌عنوان یک رفتار ناسازگار فردی با استفاده از یک رویکرد کیفی است.

طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: جهت شناسایی مقوله­ها از مصاحبه نیمه­ساختاریافته با خبرگان با طرح پرسش­هايي باز و با روش نمونه­گیری نظری استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده­های کیفی این پژوهش بر اساس دستورالعمل استراوس و کوربین شامل سه مرحله اصلی کدگذاری اطلاعات انجام گردید.

یافته‌های پژوهش: طبق نتایج، مؤلفه مدیریتی و سازمانی (شرایط علی)، فشار ساختاری (پدیده اصلی)، انحراف خلاق (راهبرد کنش/واکنش)، ویژگی­های کنشگران (زمینه)، شرایط مدیریتی و بیوگرافیک (شرایط مداخله­ای) و پیامدهای مثبت و منفی در سطح فردی و سازمانی (پیامدها) استخراج و مدل انحراف خلاق توسعه یافت.

محدودیت‌ها و پیامدها: در میان بدیل­های مختلف واکنش کارکنان به دستورات مدیر، یکی از آن‌ها سرپیچی بوده است که در این پژوهش مورد رصد واقع شد. درحالی که سایر بدیل­ها همچون بوتلینگ که شباهت بسیاری به انحراف خلاق دارد در پژوهش­های آتی نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد.

پیامدهای عملی: خروجی این پژوهش ­می­تواند گامی در جهت چگونگی تکامل ایده­های خلاق کارکنان باشد.

ابتکار یا ارزش مقاله: پژوهش حاضر با در نظر داشتن اشتراکات بین دو پدیده انحراف و خلاقیت، پیش­فرض­های قبلی در خصوص تقسیم­بندی مثبت و منفی این پدیده را درهم‌شکسته و انحراف خلاق را به‌عنوان پدیده­ای خنثی معرفی می­کند.

واژگان کلیدی
طراحی مدل- انحراف خلاق- شرکت نفت- گراندد تئوری

منابع و مآخذ مقاله

Booth, S. A. (2015). Crisis management strategy: Competition and change in modern enterprises. Routledge.

Burkus, D. (2011). Hierarchies and Creative Deviance, at internet: HTTP://DAVIDBURKUS.COM/2011/12/HIERARCHIES-AND-CREATIVE-DEVIANCE/.

Creswell, J. W. (2002). Educational Research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.

Csikszentmihalyi, M. (1997). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. New York: HarperPerennial.

Hadavinejad, M. & Tamaddon, S. (2014). Exploring Personality Traits of Behavioral Resistance to Change: A Phenomenological Study. Strategic management thought, 8, 157-189. (in Persian)

Lin, B., Mainemelis, C. & Kark, R. (2016). Leaders' responses to creative deviance: Differential effects on subsequent creative deviance and creative performance. The Leadership Quarterly, 27, 537–556.

Mainemelis, C. (2010). Stealing Fire: Creative Deviance in the Evilution of New Ideas. Academy of Management Review, 35(4), 558-578.

Mousavi Nejad, S.H., Vahdati, H., Hakkak, M. & Nazarpoori, H. (2019). Designing a Model for Explaining Creative Deviance in the National Iranian Oil Company. Human Resource Management in Oil Industry. 10, 39-74. (in Persian)

Pakdaman, R. (2016). Effective Strategies for Iran's Oil Industry (Using International Experiences). Iran Chamber of Energy, Refineries and Petrochemicals. (in Persian)

Sharp, F., Brewster, D. & Sharonm R. L. (2005). Disentangling Strain, Personal Attributes, Affective Response and Deviance: A Gendered Analysis. Deviant Behavior, 26, 133-157.

Staw, B. M. (1990). An evolutionary approach to creativity and innovation. In M. West, & J. L. Farr, (Eds.), Innovation and creativity at work: Psychological and organizational strategies. Chichester, UK: John Wiley & Sons.

Strauss, A. & Corbin, J. (2014). Basic of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. 3nd ed. Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies. (in Persian)

Varsakelis, N. C. (2006). Education, political institutions and innovative activity: A cross country empirical investigation. Research Policy, 35: 1083-1090.

Warren, D. E. (2004). Constructive and destructive deviance in organizations. Academy of Management Review, 29: 622–632.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.