palette
بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر رفتار سکوت و آوای کارکنان و عملکرد آن‌ها

چکیده
ابراز‌ نظر و ایده جز جدانشدنی و ضروری تصمیم­هایی است که افراد در محیط­های کاری می‌گیرند. وجود جوّ سازمانی مناسب برای ابراز نظر نیز حیاتی است؛ از‌این‌رو باید شرایطی در سازمان فراهم باشد که کارکنان بتوانند به‌راحتی به ابراز نظر بپردازند و ایده­های مفید خود را برای حل مشکلات سازمان ابراز کنند. برای فراهم‌کردن چنین جوّ و شرایطی سبک رهبری مدیران سازمان و نحوه برخورد آن‌ها بسیار تأثیرگذار است؛ ازاین‌رو در این پژوهش به بررسی تأثیرات رهبری اخلاقی بر سکوت و آوای سازمانی و عملکرد کارکنان پرداخته می‌شود. ابتدا متغیرهای یادشده تشریح و در ادامه با توجه به مرور مبانی نظری موضوع، فرضیه­های مناسب مطرح می‌شوند. داده‌های موردنیاز برای بررسی فرضیه­ها از میان کارکنان «دانشگاه گیلان» جمع‌آوری شد و برای تحلیل داده­ها، روش‌های تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی به‌کار رفت. با توجه به تحلیل‌های اکتشافی انجام‌گرفته ابعاد آوای نوع‌دوستانه، آوای تدافعی و آوای مطیع به‌عنوان ابعاد آوای سازمانی و ابعاد سکوت مطیع، سکوت دفاعی، سکوت نوع‌دوستانه و سکوت فرصت‌طلبانه به‌عنوان ابعاد سکوت سازمانی شناخته شد؛ سپس فرضیه­های اصلی و فرعی موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان­دهنده تأثیرگذاری رهبری اخلاقی بر سکوت و آوای سازمانی است؛ همچنین با توجه به فرضیه­های پژوهش به بررسی تأثیرات سکوت و آوای سازمانی بر عملکرد پرداخته شد که تأثیرگذاری سکوت و آوای سازمانی نیز بر عملکرد کارکنان نیز به اثبات رسید
واژگان کلیدی
سکوت سازمانی؛ آوای سازمانی؛ رهبری اخلاقی؛ عملکرد کارکنان.

منابع و مآخذ مقاله

. آرمسترانگ، مایکل (1385). مدیریت عملکرد، فرد، تیم، سازمان. مترجمان: داریوش غلام‌زاده و بهروز قلیچ خانی. انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.

دانایی‌فرد، حسن؛ پناهی، بلال (1389). تحلیل نگرش‌های شغلی کارکنان سازمان‌های دولتی، تبیین جو سکوت سازمانی و رفتار سکوت سازمانی، پژوهش‌نامه مدیریت تحول، 3.

دانایی‌فرد، حسن؛ فانی، علی‌اصغر؛ براتی، الهام (1390). تبیین نقش فرهنگ سازمانی در سکوت سازمانی در بخش دولتی، نشریه چشم‌انداز مدیریت دولتی، 8، 82-61.

ساعتچی، محمود؛ کامکاری، کامبیز؛ عسگریان، مهناز. (1389). آزمون‌های روان‌شناختی. نشر ویرایش.

Armstrong, M. (1994). Performance management, Key Strategies and Practical Guidelines. Great Britain: Kogan Page Limited.

Brinsfield, C. D., Edwards, M. S., & Greenberg, J. (2009). Voice and Silence in Organizations: Historical Review and Current Conceptualizations. In J. Greenberg, M. S. Edwards (Eds.), Voice and Silence in Organizations. UK: Emerald Group Publishing LTD., 3-33.

Brown, M. E., Treviño, L. K., & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97, 117-134.

Detert, J.R., & Burris, E.R. (2007). Leadership Behavior and Employee Voice: Is the Door Really Open? Academy Of Management Journal, 50, 225-241.

Gambarotto, F. & Cammozzo, A. (2010). Dreams of silence: Employee voice and innovation in a public sector community of practice. Innovation: Management Policy and Practice 12, 166-178.

Gao, L. , Janssen, O. & Shi, K. (2011). Leader trust and employee voice: The moderating role of empowering leader behaviors. The Leadership Quarterly, 22, 787–798.

Hair. J. F., Anaderson. R. E., Tatham. R. L. & Black. W. C. (1998). multivariate data analysis. prentice hall, London.

Hirschman, A. O. (1970). Exit, voice and loyalty: Responses to decline in firms, organizations and states. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Hoogh., A.H., & Den‌ Hartog, D. N. (2008). Ethical and despotic leadership, relationships with leader's social responsibility, top management team effectiveness and subordinates' optimism: A multi-method study. The Leadership Quarterly, 19, 297–311.

Kim, W. G. & Brymer, R. A. (2011). The effects of ethical leadership on manager job satisfaction, commitment, behavioral outcomes, and firm performance. International Journal of Hospitality Management, 30, 1020– 1026.

knoll, M. & Van dick, R. (2012). Do I here the whistle? A first attempt to measure four forms of employee silence and their correlates. Journal of business ethicsو113(2), 349-362.

Liu, W., Zhu, R. & Yang, Y. (2010). I warn you because I like you: Voice behavior, employee identifications, and transformational leadership. The Leadership Quarterly 21, 189–202.

Morrison, E. W. & Milliken, F. J. (2000). Organisational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world. Academy of Management Review, 25, 706-725.

Murphy, K. R. (1989). Dimensions of job performance. In R. F. Dillon and J. W. Pellegirino (Eds.) Testing: Theoretical and applied Perspectivr, New York: Praeger.

Onne, J., Thea, V., Anton, J. & Cozijn, S. (1998). Voicing by Adapting and Innovating Employees: An Empirical Study on How Personality and Environment Interact to Affect Voice Behavior. Human Relations, 51(7).

Pinder, C. C. & Harlos, K. P. (2001). Employee Silence: Quiescence and Acquiescence As Responses to Perceived In justice. Research in Personnel and Human Resources Management, 20, 331-369.

Resick, C. J., Hanges, P. J., Dickson, M. W., & Mitchelson, J. K. (2006). A cross-cultural examination of the endorsement of ethical leadership. Journal of Business Ethics, 63, 345-359.

Rusbult, C. E., Farrell, D., Rogers, G. & Mainous, A. G. (1988). Impact Of Exchange Variables On Exit, Voice, Loyalty And Neglect. Academy Of Management Journal,, 31, 599-627.

Van Dyne, L., Ang, S., & Botero, I. (2003). conceptualizing employee silence and employee voice as mulitidimensional constructs. Journal of management studies,, 40.

Van Dyne, L., & LePine, J. (1998). Helping and voice extra-role behaviors: Evidence of construct and predictive validity. Academy of Management Journal, 41, 108-119.

Walumbwa, F. O., Morrison, E. W., & Christensen, A. L. (2012). Ethical leadership and group in-role performance: The mediating roles of group conscientiousness and group voice. The Leadership Quarterly, 32, 953–964. .

Zehir, C. & Erdogan, E. (2011). The Association between Organizational Silence and Ethical Leadership through Employee Performance. 7th International Strategic Management Conference.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.